Vol.5(朝倉) | 事例研究 | brandesign-ブランデザイン-|商標と意匠専門の弁理士事務所

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2018.08.27

Vol.5(朝倉)

異議2017-900213

本件商標
朝倉 

第33類「泡盛,合成清酒,焼酎」等

 

関連条文:商3条1項3号

 

1.概要

市名について、商品の産地、販売地を具体的に表すとは認識されないと判断された。「朝倉」は、福岡県にある市の名称であるが、愛媛県北部及び高知県中部に位置する地名でもあるように複数存在する地名であること及び苗字として用いられることもあることが理由として挙げられている。

 

2.コメント

地名が識別力を有するか否かの判断にあたっては、地名としての有名度合いが一つの基準となる。本件では、同一名称の地名が複数の地域に存在することや、地名が苗字としても使用されていることが考慮されたが、このようなことは地名にはよくあることである。また、不服2011-18129の「Kawasaki」や不服2015-11317の「AOYAMA」の事例のでは、複数存在する地名であり苗字でもある地名が、本来的識別力を有さないと判断されている。

そうすると、「朝倉」が特定の地名としてそれほど有名でないことが大きな理由であったのではないかと思われる。ちなみに、「朝倉」がありふれた氏であるか否かは、本件で争われていない。

 

 

英語版は以下をご覧ください.

 

Opposition No. 2017-900213

 

Subject mark 

朝倉  (This is pronounced as “Asakura” and a city name)

 

Class 33

Awamori [distilled rice spirits]; Sake substitute; shochu (spirits), and others.

 

1. Summary

 

A city name was judged not to be recognized as the indication of a production area or sales area. The Examiners indicated the reasons that the name “朝倉 (Asakura)” is not only the city name but also shows other two areas and is used as a surname. 

 

2. Comments

When judging if an area name has distinctiveness, how famous the area name is a key criteria. In the present case, the Examiners took in account that the same name existed in several places and the area name was used as a surname, but I believe such a thing is usual. In addition, in the presedents of the marks “Kawasaki” and “AOYAMA”, the area name which shows several areas and a surname was judged to lack inherent distinctiveness.

 

Considering these factors, I believe that the most important reason for the distinctiveness being denied was “朝倉 (Asakura)” is not so famous as an area name. Although a common surname lacks distinctiveness, the plaintiff did not assert that “朝倉 (Asakura)” should be a common surname. 

 

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