Vol.16 (塩砂糖) | 事例研究 | brandesign-ブランデザイン-|商標と意匠専門の弁理士事務所

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2019.02.04

Vol.16 (塩砂糖)

不服2017-7934

 

本件商標
塩砂糖

 

第30類
指定商品「角砂糖,果糖,氷砂糖,砂糖」等

 

1.結論

識別力ありとして登録すべき(商標法第3条第1項第3号等非該当)

 

2.概要

<審査段階では、本願商標は識別力が否定された。その理由は、『○○(調味料)砂糖』の文字が『○○(調味料)と砂糖』の意味を表すものとして使用され、また、『塩砂糖』という『塩と砂糖を使用した甘味料』も製造、販売されている実情があるというものであった。

 

3.コメント

審決の理由のうちの一つは、「塩砂糖」の文字が、商品の具体的な品質等を表示するものとして一般に使用されている事実がないというものであった。しかし、2019年1月30日以降の審査に適用される審査基準の改訂のため、この理由は、もはや識別力を肯定する理由ではない(本件審決は審査基準改訂前のもの)。したがって、現在では、需要者が一般に商品の特徴を表す語と認識するか否かが最も重要な判断の基準となっている。

 

2つの普通名称を組み合わせた商標は識別力が否定され得る。このような商標に関して裁判所で争われている侵害訴訟がある。この裁判は係属中のため事件の詳細は不明だが、ニュースの記事によると、以下が事件の概要であるだろう。

文字部分が識別力を有していれば、これらの商標は類似となり得る。筆者は、以下の理由で「Tea Coffee」の文字は識別力を有しないと思う。

 

(1)複数種類の飲料同士を混ぜることは一般的である、特にコーヒーと紅茶(例えば、カフェラテ、ソイラテ、レモンティー、ソイティー等)
(2)紅茶とコーヒーを組み合わせた飲み物が実際に存在する
(3)紅茶とコーヒーを混ぜることを阻害する要因がない

 

このケースとは異なり、本件商標「塩砂糖」は審決のとおり識別力を有するというべきであると思う。理由は以下のとおり。

 

(a)複数の調味料を混ぜた商品は一般的でない(特に、塩と砂糖を混ぜた商品)
(b)塩と砂糖を混ぜることを阻害する要因がある。つまり、各調味料の分量を示すレシピに基づいて調味料は使用されるため、混合された調味料を使うと各調味料の分量を量ることができない。特に、塩コショウとは異なり、塩と砂糖は全く異なる種類の味がするので、混合された塩と砂糖は使用するのが容易でない。

 

ただし、今後、塩と砂糖を混ぜた調味料(甘味料)が普及すれば、後発的に識別力が無くなる可能性も充分ある。

 

 

英語版は以下をご覧ください。

 

AppealNo. 2017-7934

 

Subject mark                              

 

塩砂糖    

※This can be translated as “salt sugar”

 

Class 30

Sugar, etc.

 

  1. Conclusion

The subject mark should be registered in terms of distinctiveness

 

  1. Summary

At the examination stage, the distinctiveness of the subject mark was denied because the word “○○(調味料)砂糖” corresponding to “sugar + XXX (a seasoning)” is used as the meaning “sugar + XXX (a seasoning)”, and the goods “sweeteners using salt and sugar” are manufactured and sold under the word “塩砂糖” corresponding to “salt sugar”.

 

The Appeal Examiners reversed the above examiner’s decision indicating that it is difficult to recognize a specific meaning from the subject mark and that there is no fact where the word “塩砂糖” is generally used to indicate a specific feature of goods.

 

  1. My comments

One of the reasons why the present mark has distinctiveness is the word “塩砂糖” is not generally used to indicate a specific feature of goods. However, this reason is no longer criteria for having distinctiveness by the revision of the trademark examination guidelines, which have applied to examinations since January 30, 2019 (the present decision was issued before this revision). Therefore, currently, the most important criteria for judgement is whether consumers generally recognize the feature of goods from a mark.

 

The mark comprising two generic names can be judged to lack distinctiveness as in this case. There is an infringement dispute regarding such a mark in court. Although the details of the dispute are not clear because the suit is in progress, the following is likely to be the summary of the dispute according to some news articles.

If the word part has distinctiveness, these marks can be similar to each other. I believe that the word part “Tea Coffee” has no distinctiveness for the following reasons.

 

(1) It is common to mix multiple sort of drinks, especially for coffee and tea (e.g. coffee late, soy late, lemon tea, soy tea, etc.

(2) The drink comprising tea and coffee exist actually

(3) There is no obstructive factor for mixing tea and coffee

 

Unlike this case, the subject mark “塩砂糖” should have distinctiveness as judged in the JPO’s Appeal for the following reasons.

 

(a) The goods made from mix of multiple sort of seasonings are unusual (Especially, the goods made from mix of salt and sugar)

(b) There is obstructive factor for mixing salt and sugar, that is, since seasonings are used based on recipes showing how much each seasoning should be used, a mixed seasoning does not make it possible to measure each of seasonings. Especially, salt and sugar have completely different types of tastes, and thus the mixed one is not easy to use, unlike the mixed salt and pepper.

 

Nevertheless, if the seasoning (sweeteners) made from mix of salt and sugar became common in the future, there would be a possibility of the present mark getting to lack distinctiveness.

 

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